Gezelligheid in Ghana! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anne Smet - WaarBenJij.nu Gezelligheid in Ghana! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anne Smet - WaarBenJij.nu

Gezelligheid in Ghana!

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Juli 2014 | Ghana, Kumasi

Oeps, alweer dik 2 weken geleden dat ik geblogd heb.. Zo druk geweest met van alles dat ik geen tijd heb gevonden om te bloggen, eigenlijk ook een goed ding, denk ik.

Het eerste feestje kwam al dinsdag de 15e: ontbijten met brood met chocoladepasta! Haha, nooit gedacht dat ik dat zo lekker kon vinden ;) Ook die dag Fanice geprobeerd, een soort soft ijs in een zakje, waar je dan (net zoals bij de waterzakjes) een hoekje afbijt en het spul doorheen drinkt. Het was heerlijk!
Alleen zijn er die dag ook een he-le-boel vrijwilliges aangekomen en er was al zo weinig te doen.. Een groot gedeelte bleef gelukkig alleen die week, maar toch was het daardoor een lange saaie week.
Die woensdag ook nog ons eerste noodweer meegemaakt, het begon ’s nachts en is de hele nacht+ochtend doorgeregend. Die dag niet naar buiten geweest, maar een heerlijk chill dagje gehad op onze kamer :)

Vrijdag kwam Tessa aan vanuit het noorden, een meisje uit Soest dat we ontmoet hebben tijdens de eerste tijd in Accra. Ze had een project daar, wat niet heel geweldig was, maar belangrijker was is dat ze daar eigenlijk de hele tijd alleen maar ziek is geweest, tot ziekenhuisbezoeken aan toe.
Die zaterdag was het tijd voor Cape Coast! Oh wat hebben we daar genoten… Het begon al toen we er aankwamen: lunch bestond uit pannenkoeken met banaan en chocoladesaus en ananassap! De volgende dag friet en een hamburger met bacon gehad en de dag erna de lekkerste pizza die ik ooit gegeten heb buiten Italië! Ook het ontbijt was geweldig: bruin geroosterd brood, roomboter, heerlijke ham, kaas, jam, gekookt eitje en jus d’orange <3
Behalve aan eten heb ik ook super veel geld uitgegeven souvenirs, want wauw wat hadden ze daar veel mooie dingen! Heerlijk allerlei kraampjes langs gelopen en rond gekeken, echt weer zo’n vakantie gevoel 
In Cape Coast hebben we het dan wel heerlijk naar ons zin gehad, maar we waren er niet alleen om te lanterfanten: op maandag zijn we naar Kakuum National Park geweest, waar ik al over verteld heb, en het was super! Vanaf de wiebelige touwbruggen had je uitzicht over het hele natuurgebied, echt indrukwekkend. En op dinsdagochtend, voordat we terug naar huis gingen, hebben we nog een bezoek gebracht aan Elmina Castle, een slavenfort dat eerst in handen was van de Portugezen en daarna van de Nederlanders. Het was heel bijzonder en confronterend om te zien hoe er met de mensen omgegaan werd in die tijd, maar wat ik het best onthouden heb was het bord met een psalm er op dat in het kerkgedeelte hing en de grafsteen van de gouverneur, beide in het Nederlands. Ook het uitzicht was fantastisch.
Wat wel apart was, was het verschil in entreeprijs dat er was voor Kakuum National Park en voor Elmina Castle: bij Kakuum betaalden wij als non-ghanaian 20 cedi tegenover 4 cedi voor ghanaians, en bij Elmina betaalden we 15 cedi in plaats van 2 cedi, en dat voor een tour die ging over ongelijke behandeling en respect. Hahaha.
Toen was het helaas alweer tijd om terug te gaan en zijn we, na wat heerlijke loempia’s, naar het busstation gegaan. Daar moesten we alleen 2 uur wachten voordat we uiteindelijk vertrokken (ze vertrekken hier pas als een bus vol is), waardoor we pas in Kumasi aankwamen terwijl het al donker was, wat we juist niet wilden. Waarom we dat niet wilden werd tijdens onze rit in de taxi naar huis wel bewezen: er kwam een arm door het raam van Sophie die naar haar mobiel greep! Gelukkig had ze hem goed vast en gaf ze meteen een schreeuw, waardoor die man losliet en er mensen achter hem aan gingen. Onze gastvader vertelde, alsof het niets was, dat ze hem in elkaar of dood zouden slaan als ze hem te pakken kregen, want ‘stealing is a very bad thing in Ghana’…

Die woensdag hadden we op het weeshuis een afspraak met Kofi, de klusjesman. Samen met hem zijn we naar een winkel gegaan waar we, van het geld dat Sophie met haar vorige blog had ingezameld, een matras en kussens gekocht hebben voor de kinderen in het weeshuis om op te liggen. De gehandicapte jongens hadden namelijk niet meer dan een kleedje… Eenmaal terug op het weeshuis heeft de klusjesman leer om het matras heen gedaan, zodat het niet zo snel vies werd (in verband met kwijl, kots, plas en andere viezigheid).
Donderdag was er heel weinig te doen op het weeshuis, dus zijn we vrij snel al weer weg gegaan en hebben we een heerlijke pedicure gehad. Voor 10 cedi per persoon heeft ze een complete pedicure gedaan, allemaal mooi gelakte nageltjes en zachte voetjes. 10 cedi is dus nog geen €2,50 en ze is ruim 4 uur met ons bezig geweest..!

Vrijdag om 05:00 opgestaan, want om 06:30 werden we op Syto verwacht om te vertrekken naar Mole National Park! Natuurlijk waren onze begeleiders van Syto er zelf pas om 7:30 en vertrokken we pas om 08:00, want ja, we zijn wel in Ghana hea :p
Eenmaal bij het motel van Mole, zijn we gaan wachten op ons eten. Wat niemand ons verteld had was dat de apen daar nogal brutaal zijn… Voordat ik het wist zat er een aap achter me, ik spring op uit paniek en die aap grist zo m’n pak koekjes mee, om ze vervolgens lekker voor m’n neus op een randje te gaan zitten op eten…  Toen dacht ze ook nog wel terug te kunnen komen en m’n pringles mee te jatten, maar die was lekker al leeg, hahah  Alleen had ik toen geen eten meer, maar liet m’n lunch nog wel mooi dik een half uur op zich wachten.. Dat was knap kut, maar de frietjes smaakten wel drie keer zo lekker daar door! Toen nog weer een actie waaruit ons weer duidelijk voor ogen stond dat we in Ghana waren: de mensen van het Mole Motel hadden one kamers niet meer voor ons, maar we moesten ineens alle veertig op kamers slapen met een verschillende prijscategorie en wij (Soof, Tessa en ik) lagen in de slaapzaal… Verreweg de goedkoopste kamer (30 cedi per nacht), maar eigenlijk verwachtten ze alsnog van ons dat we 47 cedi zouden betalen. Ze hadden namelijk hete totaalbedrag van alle kamers bij elkaar opgeteld en gedeeld oor het aantal vrijwilligers. Ja dikke doei dat wij dat gingen betalen.. Uiteindelijk moesten we 30 cedi per nacht betalen en het was daar best goed te doen, behalve dat de deur niet op slot kon terwijl de apen de deuren konden apen maken -.-
De volgende ochtend om 06:30 op voor de walksafari! Heel veel wilde zwijnen en antilopes gezien, nog wat ‘waterbocks’en ‘bushbocks’ en op het einde: OLIFANTEN!!! :) Dat was echt super vet! Ze waren alleen wel een bad aan het nemen, dus echt heb ik niet kunnen zien hoe groot waren en echt indrukwekkende foto’s heb ik ook niet kunnen maken, maar het gaat om het idee natuurlijk.
Er was ook een zwembad aan het restaurant en daar hebben we die middag nog even gebruik van gemaakt, en toen was het tijd voor de jeepsafari! Zittend bovenop de jeep (foto facebook) hebben we echt een hele gave tocht gehad door het park. Het was alleen wel jammer dat we niets meer hebben gezien dan antilopes en wilde zwijnen… Geen leeuwen, nijlpaarden, luipaarden of olifanten meer gezien :( Die avond weer heerlijk 2 uur op onze fucking frietjes gewacht, dat was wel echt heel bizar. Vanaf half 7 gingen ze eten serveren (zeiden ze) en om half 9(!) kreeg ik een bord frietjes. 10 minuten werk maximaal, daar hebben ze hier in Ghana kennelijk 2 uur voor nodig…
Op zondag was het weer tijd om naar huis te gaan en om 6 uur stonden we klaar bij de bus. Daar kregen we ontbijt om mee te nemen, wat zo maar op tijd klaar was :p Tijdens de tocht naar huis door prachtige natuur heen gereden, met reusachtige termietenheuvels, supergaaf! Tessa, Sophie en ik zijn bij de Kintampo waterfalls afgezet, een waterval die in drie vallen verdeeld was. All muggenbulten waren zeker de moeite waard, het was een prachtige waterval waar we lekker een tijdje hebben kunnen zitten. Na wat toeren om weer naar Kumasi te komen, kwamen we er aan op ht moment dat het keihard begon te plenzen. Toen het weer een beetje de hevigheid van een normale Nederlandse bui begon aan te nemen, zijn we naar de trotro gelopen, terwijl we verwonderd werden aangekeken door de Ghanezen. Thuis lekker een bad genomen, wat helaas niet meer warm was, maar nog steeds even fijn, want ik voelde me zo vies :o
Al met al was het best weer een heerlijk weekendje zo :)

Maandag hebben we heerlijk kunnen uitslapen, want het was Suikerfeest dus de school was dicht! Rond 11:00 zijn we Kumasi in gegaan en hebben we het culture centre bezocht, waar we de laatste souvenirs hebben gehaald. Daarna was het tijd voor de dierentuin! Alleen was het wel echt het meest sneue wat ik ooit heb gezien. De beesten zaten in hokken waar ze 3 stappen konden zetten en de roofvogels in kooien waar ze niks konden. Ook gooien de mensen met stenen en zand naar die arme beestjes, om maar een reactie op te wekken… Daar hebben we ook zeker wat van gezegd! Vervolgens nog een tijdje rond gekeken in de stad en om 17:30 waren we thuis, we konden meteen aanschuiven voor heerlijke pannenkoeken!!
Gisteren was onze laatste dag op het weeshuis, we gaan nu alleen nog maar helpen op de basisschool van ons gastgezin. We hebben nog een matras gekocht en wat foto’s en filmpjes gemaakt daar, maar na nog even met de baby jongetjes knuffelen, was er weer niet zo veel voor ons te doen. Naar ons gastgezin teruggegaan, daar geluncht, nagels gelakt en heerlijk gaan bloggen.

Nou nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van onze huidige avonturen hier in Ghana. Foto’s volgen nog, maar het kost te veel MB om die nu via m’n telefoontegoed er bij te uploaden. Dat komt weer als ik in een internetcafé ben!

xxxx

• 01 Augustus 2014 - 09:19

Inge:

Ha lieve Anne,
    Wat leuk om je blog te lezen en wat een avonturen hebben jullie al meegemaakt!
    En wat gaaf dat je olifanten hebt gezien, want ik weet dat je die heel graag wilde zien.
    Geniet nog van je tijd daar!!
    Liefs Inge